Koppeling

De koppeling van een auto of camper moet vroeg of laat vervangen worden. Wanneer? Dat is moeilijk de voorspellen. De ene koppeling gaat maar 100 duizend kilometer mee, terwijl de koppeling in een andere auto de drie ton haalt. Slijtage van de koppeling is makkelijk vast te stellen, maar de levensduur moeilijk in te schatten.  

De koppeling vormt de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak van de auto. Zonder koppeling zou schakelen bijna niet mogelijk zijn: de koppeling zorgt ervoor dat de verbinding tussen de krukas van de motor en de ingaande as van de versnellingsbak tijdelijk losgekoppeld wordt, zodat het mogelijk is een andere versnelling in te leggen. Het is dus een essentieel onderdeel van de aandrijving.  

De koppeling slijt alleen van het ontkoppelen en weer aangrijpen. Een auto met weinig kilometers op de klok, maar waar wel veel stadsritten mee gemaakt zijn, kan dus meer slijtage aan de koppeling hebben dan een auto met veel snelwegkilometers achter zich. Daarom is niet te voorspellen wanneer een koppeling moet worden vervangen: slijtage is meestal wel vast te stellen tijdens een proefrit, maar het moment dat een koppeling echt niet meer werkt kan zo enorm verschillen, dat ik daar tijdens een aankoopkeuring geen uitspraken over kan doen.  

Aangrijpingspunt
Een gezonde koppeling heeft een aangrijpingspunt ongeveer halverwege de slag van het pedaal, grijpt geleidelijk aan en maakt wegrijden zonder trillen of schokken mogelijk. Slijtage is meestal te merken aan een 'hoog' aangrijpingspunt, dat wil zeggen dat de koppeling pas aangrijpt als het pedaal al bijna op het rustpunt staat. Ook gaat het aangrijpen dan wat bruusk en is het lastig om zonder schokken vanuit stilstand weg te rijden. Ook kan bij het intrappen en laten opkomen van het koppelingspedaal een ratelend geluid hoorbaar zijn.
Het lastige is dat in sommige gevallen met een versleten koppeling nog tienduizenden kilometers kan worden gereden. Ook kan het van het ene op het andere moment afgelopen zijn: de koppeling is dan te ver heen om de verbinding tussen motor en bak te onderbreken en dan staat de auto letterlijk stil. Wegrijden is niet meer mogelijk.

Duur
Het vervangen van de koppeling is een lastige klus, die bij de meeste auto's een paar uur werk is voor een monteur. Drie uur kost het zeker, tot wel een dag voor gevallen waarbij de koppeling lastig te bereiken is en er veel gesleuteld moet worden. De koppelingsset zelf kost, inclusief het vrijwel altijd mee te vervangen druklager, tussen de 150 en 500 euro. Kortom, reken voor een nieuwe koppeling op een bedrag tussen 400 en 1000 euro, maar meer kan ook. Een dure reparatie dus!