Distributieriem

'Distributieriem vervangen bij 120.000 km' is typisch zo'n regeltje wat u vaak tegenkomt in advertenties van gebruikte auto's en campers. Maar wat is de distributieriem eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk dat deze regelmatig wordt vervangen?  

De distributieriem is een belangrijk deel van de motor. De riem zorgt voor de verbinding tussen een aantal draaiende delen van de motor, maar drijft vaak ook de waterpomp (voor de koeling van de motor) en de dynamo (voor het opladen van de accu) aan. Niet elke auto heeft overigens een distributieriem: sommige motoren hebben een distributieketting. Zo'n ketting gaat, in tegenstelling tot een riem, als het goed is een autoleven lang mee.

Levensduur
De fabrikant schrijft voor elk type motor met een distributieriem een vervangingstermijn voor. Dat verschilt behoorlijk: meestal is het tussen de 100 en 150 duizend kilometer of maximaal vijf tot zeven jaar. Aan de buitenkant is maar moeilijk te zien wat de staat van een distributieriem is. Alleen als de riem extreem gerafeld of verdroogd is kan een monteur het zien, anders eigenlijk niet. Als een distributieriem breekt, heeft dat vrijwel altijd grote gevolgen. De motor loopt dan letterlijk in de soep en een hele dure reparatie, of zelfs de noodzaak van het vervangen van de motor, is dan het gevolg. Het advies is daarom om een distributieriem altijd te vervangen op het moment dat de fabrikant dat voorschrijft.

Kosten
Net als de vervangingstermijn zijn ook de kosten voor het vervangen van een distributieriem zeer verschillend. De riem zelf kost vaak maar een paar tientjes, maar het kan veel werk zijn om de riem te vernieuwen. Als de monteur er makkelijk bij kan, is het een paar uurtjes werk. In sommige gevallen moet echter de motor (voor een deel) uit de auto getild worden en dan praat je al snel over een dag arbeid. Ook bij campers, waar het motorblok vaak deels onder de cabine ligt, is dat het geval. Omdat het aan te raden is bij het wisselen van een distributieriem ook de waterpomp en de spanrollen te vervangen, kost het vernieuwen van een riem al gauw 300 tot 600 euro. In lastige gevallen, zoals bij campers, kan het oplopen tot wel 1500 euro.

Controle
Bij aankoop van een auto of camper is het dus erg belangrijk om te controleren of de distributieriem al eens is vervangen of wanneer dat nodig is in de toekomst. Meestal noteert een garage het in het onderhoudsboekje. Ook wordt er vaak een sticker onder de motorkap geplakt waarop staat wanneer en bij welke kilometerstand de distributieriem vervangen is. Wanneer het niet duidelijk is, kan een telefoontje naar het autobedrijf waar de auto in onderhoud is geweest ook opheldering geven. Is het nergens terug te vinden, dan is het verstandig de riem preventief te laten vervangen. Dit kan een mooi onderhandelingspunt zijn bij de aankoop van een auto of camper. 

Distributieketting
In plaats van een distributieriem hebben sommige motoren een distributieketting. Die gaat, zoals gezegd, in principe een leven lang mee. Niet altijd dus, en reparatie of vervanging van een ketting is duurder dan een distributieriem.
Anders dan bij een riem is slijtage aan een distributieketting beter te voorspellen"de ketting krijgt meer speling en dat vertaalt zich in een tikkend geluid onder de motorkap, vooral als de motor koud is. Overweegt u dus een auto of camper te kopen met een distributieketting, dan is het verstandig iemand naar de motor te laten luisteren die eventueel getik van de dstributieketting kan herkennen.