Blog

Regelmatig zal ik hier een kort stukje tekst plaatsen over de dingen die mij bezighouden, die ik tegenkom tijdens mijn werk en die ik met u wil delen. Gewoon, over plezier hebben in lekker autorijden en ontspannen kamperen.  Natuurlijk kan ik het niet laten af en toe ook mijn mening te geven over alles wat met auto's, caravans en campers te maken heeft. Scherp, opiniërend en lekker leesbaar. Geniet ervan! 

 

Blog


Terug naar overzicht

01-03-2016

Techniek heerst!

Om maar met de deur in huis te vallen: ik geloof niet in elektrische auto's. Ik maak me soms zelfs kwaad om het hoge knuffelgehalte en 'kijk mij eens milieuvriendelijk zijn' die auto's met stekker blijkbaar teweegbrengen. Het is onterecht!

Eens, een boude uitspraak. Ik zal 'm dan ook direct nuanceren. Want ja, ook ik weet dat een elektromotor in de basis een stuk efficiënter is dan een verbrandingsmotor. En dat de voorraad fossiele brandstoffen eindig is. En dat de lucht in binnensteden en andere drukbevolkte gebieden niet beter wordt van fijnstof en roet. Dus het idee een auto aan te drijven met een elektromotor die geen uitstoot heeft is heel nobel. Het rendement is beter dan van een benzine- of dieselmotor en er is simpelweg geen uitlaat meer die allerlei ongewenst spul de atmosfeer in blaast. Maar... er is een probleempje. Elektriciteit laat zich moeilijk opslaan. In tegenstelling tot benzine, wat in een simpel kunststof tankje van zestig liter een actieradius geeft van bijna duizend kilometer, heb je voor tweehonderd elektrische kilometers een zwaar, groot en duur accupakket nodig. Dat zich ook nog eens niet in vijf minuten met verse stroom laat vullen bij de pomp. En hoewel er al tientallen jaren hard gewerkt wordt aan de ontwikkeling van die accupakketten neemt de capaciteit een stuk minder hard toe dan we zouden willen. Gewoon langzaam eigenlijk.
Zal ik de discussie over het opladen met de stekker aan de Wibautstraat en de productie van stroom in de Amercentrale op kolen maar even laten zitten dan?

Daarom is het juist nu, aan de vooravond van een van de belangrijkste autoshows van Europa, Genève, goed om even stil te staan bij een concept waar ik wel in geloof: Techrules. Dit Chinese R&D-bedrijf belooft nu eens niet met een betaalbare, elektrische auto te komen met een theoretische actieradius van wel 167 kilometer, maar pakt het concept aan. Het idee: stop een turbinemotor in een auto, laat die een generator aandrijven die een accupakket(je) oplaadt en voorzie de auto van een hoogst efficiënte elektromotor. Eén? Nee, zes: een per voorwiel en twee per achterwiel. Ni hao, dik duizend pk een een actieradius van tweeduizend kilometer. Op tachtig liter diesel, benzine, kerosine, vloeibaar gas, ruwe stookolie en wellicht over een paar jaar ook wel water...

Het beste dus van twee werelden: een elektromotor om kinetische energie te genereren, een hoogefficiënte miniturbine die een uiterst intelligent accupakket tijdens het rijden (en tijdens parkeren!) kan bijladen. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, zeker als je weet dat deze duizend paarden in een brute supercar net zoveel CO2 uitstoten als een uitrollende Prius op de rechterbaan. Dus wat er aan uitstoot overblijft als je deze techniek downsized naar een gezinswagentje moet helemaal de natte droom van de stekkerbeliever zijn...

Nu dus hopen dat het Techrules lukt om dit mooie stukje techniek, waar ongetwijfeld potentieel in zit en misschien nog wel veel meer me kan, te vertalen naar een bruikbare auto, want dan zijn we voorlopig nog niet van de verbrandingsmotor af. Maar rijden we straks rond met een turbine onder de kap en een verbruik van 1 op een roadtrip.



Terug naar overzicht