Blog

Regelmatig zal ik hier een kort stukje tekst plaatsen over de dingen die mij bezighouden, die ik tegenkom tijdens mijn werk en die ik met u wil delen. Gewoon, over plezier hebben in lekker autorijden en ontspannen kamperen.  Natuurlijk kan ik het niet laten af en toe ook mijn mening te geven over alles wat met auto's, caravans en campers te maken heeft. Scherp, opiniërend en lekker leesbaar. Geniet ervan! 

 

Blog


Terug naar overzicht

13-11-2017

Hot lead

Over het algemeen zit er tussen het moment dat ik een autobedrijf bel om een afspraak voor een proefrit te maken en de afspraak zelf een dag, of twee dagen. Slechts een enkele keer gebeurt het dat de afspraak iets verder vooruit ligt, maar langer dan een week zit er nooit tussen. In alle gevallen spreek ik af dat de garage even belt als de auto in de tussentijd verkocht is, want de tijd dat een verkoper zonder aanbetaling een auto reserveert, is helaas voorbij.

Meestal gaat het goed. Maar zo af en toe krijg ik toch een telefoontje dat de afspraak niet door kan gaan omdat iemand anders ons voor was. Soms op het allerlaatste moment - maar goed, alles beter dan voor niets een lange rit naar de garage toe.

"Met Gijs Bosman."
- "Goedemiddag, met Jan van Autobedrijf Jansen. De Nissan waar u morgenochtend met uw klant een proefrit mee zou komen maken, is helaas verkocht. Dus de afspraak kan niet doorgaan."
"Dat is jammer zeg. Nu moeten we op zoek naar iets anders."
- "Ja, helaas. Het ging ook sneller dan wij verwacht hadden. Volgende keer beter. Tot ziens."


Waar ik me elke keer weer over verbaas is hoe kort zo'n telefoontje duurt. Iemand die mij heeft ingeschakeld voor een aankoopinspectie of zelfs het hele zoektraject, is immers van plan binnen korte tijd een auto te kopen. En als ik dan bij een autobedrijf, nadat ik uitgelegd heb wat mijn rol is, de afspraak maak voor de proefrit, weet je als garage dat je met een serieuze klant te maken hebt. Die, als de auto goed is en de inruilprijs redelijk, gaat kopen. Anders neem je geen adviseur mee, die doet z'n werk namelijk ook niet voor niks. Zo'n klant, in marketingtermen een hot lead, is goud waard. Het kost je als bedrijf namelijk heel wat reclame-euro's om bij zo'n klant op de radar te komen. Als je dan ook nog weet wat hij precies zoekt, is de buit binnen zou je zeggen.
Een goede autoverkoper belt mij dus niet met de mededeling dat de auto waar de afspraak voor gemaakt was er niet meer is. Nee, hij weet waar we naar op zoek zijn en loopt voor hij de telefoon pakt uitgebreid zijn voorraad na. Heeft hij iets vergelijkbaars? Of een auto die net iets duurder is, maar wel verschrikkelijk netjes en die al wat langer staat, dus waar hij met wat extra korting misschien toch nog een aantrekkelijk aanbod van kan maken? Wellicht heeft de collega met wie hij veel handel uitwisselt wel wat staan? Want ja, zo'n hot lead, die laat je niet los. Daar ga je een auto aan verkopen!

"Met Gijs Bosman."
- "Goedemiddag, met Klaas van Autobedrijf Klaassen. De Ford Focus waar u morgenochtend een proefrit mee zou komen maken met uw klant, is zojuist verkocht. Maar uiteraard verwachten wij u wel morgen om 10 uur: ik heb namelijk een vergelijkbare Focus staan, ook met een 1.6 motor en een trekhaak, maar een jaartje jonger. Die auto is weliswaar 1.500 euro duurder, maar ik ga natuurlijk een extra scherp voorstel doen als die auto u bevalt. En mocht dat niet lukken, dan staat er op onze andere vestiging nog een Focus 1.8, ook een station, voor hetzelfde bedrag als de auto waar u eigenlijk voor zou komen. Als u die auto interessant vindt, zorg ik dat die morgenochtend ook klaar staat bij ons zodat u beide auto's kunt vergelijken."
- "Helder verhaal, zet die 1.8 dan ook maar klaar als je wilt. Het budget is 8.000 euro, dus als jullie daar naartoe kunnen werken, ook met die wat duurdere optie, zijn beide auto's mogelijk. Ik ben benieuwd. Tot morgen."



Terug naar overzicht