Blog

Regelmatig zal ik hier een kort stukje tekst plaatsen over de dingen die mij bezighouden, die ik tegenkom tijdens mijn werk en die ik met u wil delen. Gewoon, over plezier hebben in lekker autorijden en ontspannen kamperen.  Natuurlijk kan ik het niet laten af en toe ook mijn mening te geven over alles wat met auto's, caravans en campers te maken heeft. Scherp, opiniërend en lekker leesbaar. Geniet ervan! 

 

Blog


Terug naar overzicht

12-07-2016

Overschrijven aan de keukentafel

Toen ik ruim twee jaar geleden mijn vaste baan bij BOVAG opgaf, was project MTV gelukkig op een haar na afgerond. MTV was, kan ik nu zeggen, het mooiste project waar ik ooit aan heb mogen bijdragen.
MTV, de door de RDW gebruikte afkorting van 'Modernisering Tenaamstelling Voertuigen' was, kort samengevat, de overgang van het driedelig papieren kentekenbewijs naar de eendelige plastic kentekencard. Met op de achtergrond veel meer veranderingen dan alleen het materiaal van het documentje: vrijwel alle procedures, processen en handelingen die met het overschrijven, vrijwaren, exporteren en slopen van auto's te maken hebben werden anders. Makkelijker, efficiënter en goedkoper, maar voor de conservatieve autobranche natuurlijk even wennen.

Het was een flinke, maar dankbare klus om zo'n 8.000 autobedrijven te informeren over de veranderingen die de komst van de kentekencard met zich meebracht. Dankzij een gedegen voorbereiding verliep de overgang op 1 januari 2014 vlekkeloos en ook in de maanden daarna ging vrijwel iedereen zonder veel gesputter om van papier naar plastic.

Twee zaken moesten nog ingevoerd worden: het kentekenloket en het online overschrijven. Over dat laatste straks meer, eerst even naar het kentekenloket.
Overschrijven van een voertuig tussen particulieren onderling gebeurde altijd bij een agentschap van PostNL: in de supermarkt, Primera of een businesscenter. Met het verdwijnen van de postkantoren een paar jaar eerder waren er heel wat loketten weggevallen, dus de RDW zocht naar uitbreiding. Dat zou het Kentekenloket moeten worden, een keten van op zichzelf staande locaties voor het overschrijven van kentekens en andere kleine administratieve handelingen. Het liefst binnen een autobedrijf. Het leek logisch dat BOVAG-bedrijven dit zouden gaan doen, met als idee dat de particuliere transacties dan toch bij een autobedrijf belandden zodat die de kans hadden extra diensten of producten te verkopen. Mij leek het echter niet heel levensvatbaar en na een gedegen intern onderzoek was de conclusie inderdaad dat het een dure, ingewikkelde operatie zou worden met te weinig omzet en 'traffic' om het voor BOVAG-bedrijven interessant te maken een loket te openen. Inmiddels is een andere partij in het gat gesprongen en zijn er een paar honderd van die kentekenloketten geopend bij autobedrijven. Of het een succes is weet ik niet, maar ik heb wel een vermoeden...

In het online overschrijven, vooral een wens van de overheid om zoveel mogelijk diensten te digitaliseren, zag ik meer en onlangs heb ik het zelf mogen ervaren. Sinds eind vorig jaar is het mogelijk voor particulieren onderling om met behulp van een computer en smartphone zelf een kenteken over te schrijven. Gek genoeg is het met stille trom geïntroduceerd, tenminste, ik heb er nergens iets over gelezen. De meeste autobedrijven en zelfs medewerkers van de postagentschappen weten niet van het bestaan. Maar makkelijk is het wel!
Hoe het werkt: de verkoper heeft zijn kentekencard en tenaamstellingscode bij de hand. De koper logt met DigiD in op de website van de RDW en moet dan, als extra controle van zijn identiteit, met zijn telefoon voorzien van NFC-technologie (dat hebben vrijwel alle moderne smartphones) en een Android-app (eindelijk eens iets wat NIET met een iPhone kan, hehe) zijn paspoort of rijbewijs 'inlezen'. Vervolgens voer je de codes in, betaal je 9,91 euro met iDeal en wordt het kenteken overgeschreven. Vrijwaring en tenaamstellingsverslag verschijnen als pdf op het scherm. Werkelijk waar, het is binnen vijf minuten gepiept en niet moeilijk.

Je hoeft niet meer naar een postagentschap, bent dus ook niet afhankelijk van openingstijden en het scheelt een hoop gedoe. Ideaal, dat online overschrijven! En misschien is dat ook wel waarom er amper aandacht aan is geschonken tot nu toe. Want het is een regelrechte concurrent voor het onlangs geopende kentekenloket. Waarbij ik denk dat de keuze voor veel mensen snel gemaakt is, de prijs is immers gelijk. Wat ben ik blij dat we destijds het besluit hebben genomen het kentekenloket links te laten liggen zeg!



Terug naar overzicht