Blog

Regelmatig zal ik hier een kort stukje tekst plaatsen over de dingen die mij bezighouden, die ik tegenkom tijdens mijn werk en die ik met u wil delen. Gewoon, over plezier hebben in lekker autorijden en ontspannen kamperen.  Natuurlijk kan ik het niet laten af en toe ook mijn mening te geven over alles wat met auto's, caravans en campers te maken heeft. Scherp, opiniërend en lekker leesbaar. Geniet ervan! 

 

Blog


Terug naar overzicht

27-05-2016

Zie je nou wel!

Een belangrijk onderdeel tijdens de aankoopinspectie van een camper is de vochtmeting. Met een vochtindicator, een handig apparaat dat het vochtgehalte meet in de camperwand, doorloop ik de hele camper om onzichtbare vochtschade op te sporen. Het kost even tijd en ik moet me er soms voor in onmogelijke houdingen manoeuvreren, maar vorige week bleek maar weer eens dat het een ongelofelijk belangrijk is en het verschil kan maken tussen een goede koop en een miskoop.

De twaalf jaar jonge camper met amper een ton op de teller zag er zowel vanbinnen als vanbuiten onberispelijk uit. Hier en daar een gebruiksspoortje, maar fris en onbeschadigd. Ook vanbinnen leek er geen vuiltje aan de lucht en de handelaar die 'm verkocht zou de camper afleveren met garantie en alle service die je mag verwachten bij een aankoop van dik 25 duizend euro.
Ik twijfelde. Zo'n net en fris interieur, het zal toch niet? Toch de vochtmeter maar even uit de koffer gepakt en jawel: precies op een plek waar je het niet zou verwachten en waar niets te zien was, begon het ding te piepen. Een kwartiertje meten, kijken en voelen verder was de diagnose duidelijk: en van de profielen tussen het dak en de zijwand van de camper lekte, waardoor zo'n twee vierkante meter van het dak en de wand kleddernat was tussen de buiten- en binnenplaat van het paneel. Niet te zien, wel te meten en bij nader onderzoek op enkele plaatsen te voelen aan zachte stukken hout.
Reparatie kan, maar is duur en zo mooi al het origineel wordt het nooit meer, zelfs al zou je het complete dak en de wand vervangen. Je praat dan pover duizenden euro's, want het is vooral heel veel werk. Het materiaal deels vervangen kan ook en is bij een wat oudere camper zeker een optie, maar het is en blijft dan een camper met gerepareerde vochtschade. Je blijft het zien en kurkdroog, zoals het hoort, wordt het beschadigde deel nooit meer.

We hebben 'm dus laten staan en nog even verder gezocht. Gelukkig elders een vergelijkbare camper gevonden die minstens zo netjes was, en ook nu natuurlijk uitgebreid de vochtmeter aan het werk gezet. Niets gevonden, geen druppel... Het kan dus wel. Het belang van een goede, onafhankelijke vochtmeting bij aankoop van een gebruikte camper is dus weer eens bewezen. Zie je nou wel!



Terug naar overzicht