Blog

Regelmatig zal ik hier een kort stukje tekst plaatsen over de dingen die mij bezighouden, die ik tegenkom tijdens mijn werk en die ik met u wil delen. Gewoon, over plezier hebben in lekker autorijden en ontspannen kamperen.  Natuurlijk kan ik het niet laten af en toe ook mijn mening te geven over alles wat met auto's, caravans en campers te maken heeft. Scherp, opiniërend en lekker leesbaar. Geniet ervan! 

Nieuws


Terug naar overzicht

31-03-2014

Geen proefrit? Geen deal!

Geloof me, het komt nog voor. Je belt naar een autobedrijf om te informeren of de occasion die je op internet gezien hebt er nog staat. Gelukkig, nog niet verkocht. En als je aangeeft straks te willen komen kijken en misschien wel een proefritje maken, is er wederom instemming. Verwachtingsvol ga je op pad.

Elke zichzelf respecterende verkoper gaat nu aan het werk. Hij checkt gauw de staat van de auto, kijkt of de accu nog prik heeft zodat de auto makkelijk start, haalt nog even een doekje over het dak en de ramen en plakt de groene platen er vast op, voor die eventuele proefrit.

Je komt aan bij het bedrijf en kijkt hoopvol uit over het veld grijze, zwarte en witte daken. Ja, daarachter staat-ie. Maar wacht eens even, daarachter... Het terrein staat vol en er moeten minstens zes auto's verplaatst worden om... Wat nou proefrit?

De verkoper is wat stug. 'Ja, als we voor iedereen die belt meteen de hele handel moeten verplaatsen kan ik er nog wel een mannetje bij in dienst nemen', excuseert hij zich. Tenslotte komt de helft niet opdagen, los van de testpiloten en dromers die niet kunnen kopen maar hun tijd verdrijven door wat rond te rijden. En ach, al z'n handel rijdt toch goed. Daarom wil hij de klant eerst om de tafel en dan pas achter het stuur. Rare volgorde? Welnee.

'Proefrit? Laat de motor maar effe draaien, kijk nog eens goed en kom dan maar binnen,' bijt de verkoper je toe. Verbouwereerd blijf je achter. De auto ziet er goed uit, het zou best wat kunnen zijn. Maar waarom niet gewoon even rijden? Zitten, voelen, sturen?

Ik maak het regelmatig mee. En ben in de regel snel weer vertrokken als een verkoper moeilijk doet over een proefrit. Dat is immers ondernemen: je zult moeten investeren. Geloof me, als een auto goed is, de prijs goed en de verkoper de klant het goede gevoel geeft, is de proefrit de factor die de klant overhaalt. Dus doe daar nou toch niet moeilijk over, jongens! En die testpiloten? Die haal je er zo tussenuit. Maar daarvoor moet je als verkoper wel de juiste vragen stellen. En luisteren. Laat juist dát nu niet zo makkelijk zijn...?



Terug naar overzicht