Banden

Rijden op goede banden is letterlijk de basis voor een veilige rit met auto, camper of caravan. Het voertuig kan technisch in perfecte staat zijn, als de banden eronder dat niet zijn is er sprake van een verkeersonveilige situatie. Uiteraard worden de banden bij de aankoop van een gebruikte auto, caravan of camper door mij geïnspecteerd. Hieronder leest u op welke punten. Bovendien leert u hoe u zelf uw banden in de gaten kunt houden.  


Profiel
Een nieuwe band heeft een profieldiepte van ongeveer 8 tot 9 mm. De wettelijke ondergrens (apk-afkeur) is 1,6 mm, maar geadviseerd wordt om banden met minder dan 2,5 mm profiel te vervangen. Het meten van het profiel van de banden gebeurt met een profieldieptemeter. Er wordt gemeten in verschillende groeven en op verschillende plaatsen van de band. De plek met de kleinste diepte is bepalend voor het aantal millimeters profiel.  

Leeftijd
Naast slijtage beïnvloedt ook de leftijd de kwaliteit van een band. Door weersinvloeden en UV-licht droogt het rubber uit en krijgt de band last van kleine haarscheurtjes, die uiteindelijk het risico op lekkage of een klapband verhogen. Bij auto's en campers zal een band vaak eerder versleten zijn dan uitgedroogd, maar bij caravans, die niet zoveel kilometers maken, is de leeftijd de bepalende factor voor vervanging. Geadviseerd wordt om caravanbanden na zes jaar, dus in het zevende jaar, te vervangen. Ook al is het profiel nog goed en ziet de band er op het oog nog prima uit.  

De leeftijd van een band is eenvoudig te bepalen. Op elke band staat een code geprint, de DOT-code. Vanaf het jaar 2000 bestaat de DOT-code uit vier cijfers. De eerste twee staan voor de productieweek van de band, het tweede paar voor het jaar. Code 2508 betekent dus dat de band is geproduceerd in week 25 van 2008.  

Draagvermogen
Met name bij caravans, maar ook bij campers speelt nog een eigenschap van de band een belangrijke rol: het draagvermogen. Het draagvermogen bepaalt welk gewicht een band maximaal kan dragen. Bij een caravan moet immers het gehele gewicht over twee wielen verdeeld worden, waar dat bij een auto of camper vier wielen zijn. Bij aanschaf van nieuwe caravanbanden is het dus niet alleen zaak de juiste maat te kiezen, maar ook een band met voldoende draagvermogen. Laat u daarover dus goed adviseren!

Beschadigingen
Naast slijten en verouderen kunnen banden ook beschadigen. Denk hierbij aan een onhandige inparkeeractie waarbij een stoeprand geschampt wordt. Regelmatig de banden controleren op beschadigingen, zoals stukjes los rubber of rafels, is aan te raden. Bij de apk wordt hier ook naar gekeken en bij een grotere beschadiging wordt de band afgekeurd.  

Bandenspanning
De juiste bandenspanning zorgt voor de minste slijtage van de band, een goede wegligging en voorkomt een onnodig hoog verbruik. Hoe hoog de bandenspanning is, staat in het instructieboekje van de auto, caravan of camper. Bij caravans en campers is er meestal een klein stickertje bij het wiel geplakt waar de aanbevolen bandenspanning op staat.
Rijden met een te lage bandenspanning zorgt voor een hoger verbruik, meer bandenslijtage en zelfs het risico op een klapband. Een te hoge bandenspanning veroorzaakt extra lawaai en een snellere slijtage van de band. Iedere automobilist zou zich daarom moeten aanleren om eens in de twee tot drie weken de bandenspanning te controleren. Dat kan bij elk tankstation, waar een te zachte band meteen opgepompt kan worden, of met een eenvoudige bandenspanningsmeter die al voor een paar euro te koop is.

Zomer- of winterbanden?
Een jaar of tien geleden heeft de winterband z'n intrede gedaan in Nederland. Winterbanden zijn gemaakt van een zachtere rubbersoort dan zomerbanden en hebben een grover profiel met kleine dwarslamellen. Daardoor hebben winterbanden bij lagere temperaturen (minder dan zeven graden) meer soepelheid en meer grip op bevroren wegdek dan zomerbanden. Steeds meer automobilisten hebben daarom twee sets banden: zomerbanden voor de periode van half maart tot half oktober en winterbanden voor half oktober tot half maart.  

Mijn advies is om altijd op winterbanden te rijden in de winter. Uit eigen ervaring weet ik dat de grip van een winterband op bevroren wegdek en op sneeuw echt vele malen beter is dan welke zomerband dan ook. Een set winterbanden is natuurlijk een extra investering, maar bedenk dat, wanneer u op de winterbanden rijdt, de zomerbanden niet slijten en andersom. U doet dus ook tweemaal zo lang met een set banden. Uiteindelijk is de extra investering dus minimaal en komt rijden op winterbanden de veiligheid echt ten goede op barre dagen.  

Rijdt u weinig kilometers, gebruikt u uw camper alleen in de zomer en bent u niet afhankelijk van de auto? Dan kunt er voor kiezen om op een winterse dag met slechte omstandigheden de auto te laten staan en is de noodzaak voor winterbanden minder groot. Uiteraard is de staat van uw zomerbanden dan extra belangrijk en moet u er ook bij beperkte gladheid rekening mee houden dat uw remweg langer is dan normaal.